به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هرمزگان، داریوش باقرجوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۶۸۴ فقره پرونده وارده حقوقی و کیفری میان رانندگان و شرکتهای حملونقلی در پایانه بار بندرعباس تشکیل و به آنان رسیدگی شد.
باقرجوان با بیان این مطلب افزود: شورای حل و اختلاف ویژه حمل و نقل برونشهری بهمنظور حلوفصل مشکلات حملونقلی در سال ۱۳۸۳ در محل پایانه بار بندرعباس تشکیل شد که باید گفت پایانه بار بندرعباس اولین پایانه باری است که دارای شورای حل اختلاف در بین پایانه بارهای سطح کشور است و هدف از راهاندازی شورای حل اختلاف ویژه حمل و نقل آنگونه که در ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم آمده و در کاهش مراجعات مردم بر محاکمه قضایی رفع اختلافات محلی و بیشتر حلوفصل اموری که ماهیت قضایی ندارد و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است، بوده است.
وی با اشاره به اینکه صلح و سازش و از بین بردن پرخاشگری و ستیزهجویی از اهداف ایجاد شوراهای حل اختلاف است، افزود: از ۱۶۸۴ فقره پرونده وارده در سال ۱۳۹۶ شورای حل اختلاف حمل و نقل پایانه ۱۲۲۵ فقره منجر به صلح و سازش و رضایت طرفین شد و ۴۵۹ فقره پرونده با صدور حکم مختومه شده است لازم به ذکر است غیر از پروندههای وارده و مختومه حداقل روزانه شکایتهای وارده بیش از ۲۰ الی ۳۰ مورد تلفنی که شامل مسائل از قبیل عدم پرداخت کرایه، تصادفات، مطالبه طلب، عدم تخلیه بار، برگشت از بارگیری، دریافت کمیسیون اضافی در انبارها، کانتینرهای خسارتی و دیرکرد کانتینرها، حق توقف و خروج کامیون به علت آماده نبودن مدارک در اسکله، عدم تطبیق بار با مدارک گمرکی مثل برگ سبز و مجوز عبور در این شورا حلوفصل میشود.
شایانذکر است از این تعداد پرونده ۵۰ درصد ارجاعی از پلیسراهها، ۴۰ درصد مربوط به بخش حمل و نقل داخلی و مشکلات رانندگان با شرکتهای حملونقلی (عدم پرداخت کرایه، دریافت کمیسیون اضافی، حق توقف و غیره) و ۱۰ درصد مشکلات کسبه و مغازهداران و اختلافات شخصی و متفرقه است.
نظر شما